






Foto: Daniel Vincent Hansen
Det siste prosjektet jeg har jobbet med i 2023 er «samtaler med Per», vist i en duoutstilling sammen med datter Line Anda Dalmar i Levanger Kunstforening.
En kan enkelt si at «samtaler med Per» handler om arv. Den tar utgangspunkt i stedene bak et utvalg av min oldefar Per Gjemres malerier. Gjemre var friluftsmaler og Matisse elev, og befant seg i kunstverdens sentrum i Paris i 1910. Han var den første billedkunstneren i vår familie. Hver gang et nytt barnebarn av mine foreldre ble født, ble navnet deres innskrevet bak på et av maleriene, slik at barnebarna skulle få dette i arvProsjektet har til nå foregått som en visuell samtale mellom oss og ham, - gjennom stedene han malte. Vi oppholdt oss noen dager på en strand på Ogna der han hadde malt et av maleriene som henger hjemme hos meg. Vi ville undersøke hvordan tre generasjoner kunstnere fra ulik tid med ulike uttrykk forholder seg til samme landskap.
Hvordan påvirker tid, arv og miljø vårt kunstneriske uttrykk? Ved å se på det samme motivet, håpet vi å kunne finne noen eventuelle likheter og forskjeller når det gjelder tilnærming til motiv, teknikk og kunstneriske valg.
Jeg er opptatt av å fange essensen av landskapet, og gjenskape stedene som abstrakte fargerom og gjør dette for eksempel gjennom små objekter som består av fargemonotypier og sand. Jeg arbeider abstrakt, forenkler- gjennom enkle former og farger- har tatt tak i fargene jeg har funnet i Per Gjemres landskap. Line A.D jobber med tegning, treskulptur og analoge fotografier.
Kan våre forskjellige kunstnerskap i tre ulike epoker, men innenfor samme familie, si noe om linjer i kunstfeltet eller kan kunsten sett fra et familie perspektiv fortelle mer almenne historier?
Vi er ikke på jakt etter definitive svar, men er drevet av en nysgjerrighet i forhold til eventuelle forbindelser og ulikheter mellom oss. Vi har erfart i denne utstillingen at arbeidene forsterket hverandre gjennom måten vi monterte dem på, som tablåer omkring Gjemres malerier.
Utstillingen ble støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Kulturdirektoratet og Ingrid Langgårds stiftelse.
Foto: Daniel Vincent Hansen
Det siste prosjektet jeg har jobbet med i 2023 er «samtaler med Per», vist i en duoutstilling sammen med datter Line Anda Dalmar i Levanger Kunstforening.
En kan enkelt si at «samtaler med Per» handler om arv. Den tar utgangspunkt i stedene bak et utvalg av min oldefar Per Gjemres malerier. Gjemre var friluftsmaler og Matisse elev, og befant seg i kunstverdens sentrum i Paris i 1910. Han var den første billedkunstneren i vår familie. Hver gang et nytt barnebarn av mine foreldre ble født, ble navnet deres innskrevet bak på et av maleriene, slik at barnebarna skulle få dette i arvProsjektet har til nå foregått som en visuell samtale mellom oss og ham, - gjennom stedene han malte. Vi oppholdt oss noen dager på en strand på Ogna der han hadde malt et av maleriene som henger hjemme hos meg. Vi ville undersøke hvordan tre generasjoner kunstnere fra ulik tid med ulike uttrykk forholder seg til samme landskap.
Hvordan påvirker tid, arv og miljø vårt kunstneriske uttrykk? Ved å se på det samme motivet, håpet vi å kunne finne noen eventuelle likheter og forskjeller når det gjelder tilnærming til motiv, teknikk og kunstneriske valg.
Jeg er opptatt av å fange essensen av landskapet, og gjenskape stedene som abstrakte fargerom og gjør dette for eksempel gjennom små objekter som består av fargemonotypier og sand. Jeg arbeider abstrakt, forenkler- gjennom enkle former og farger- har tatt tak i fargene jeg har funnet i Per Gjemres landskap. Line A.D jobber med tegning, treskulptur og analoge fotografier.
Kan våre forskjellige kunstnerskap i tre ulike epoker, men innenfor samme familie, si noe om linjer i kunstfeltet eller kan kunsten sett fra et familie perspektiv fortelle mer almenne historier?
Vi er ikke på jakt etter definitive svar, men er drevet av en nysgjerrighet i forhold til eventuelle forbindelser og ulikheter mellom oss. Vi har erfart i denne utstillingen at arbeidene forsterket hverandre gjennom måten vi monterte dem på, som tablåer omkring Gjemres malerier.
Utstillingen ble støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond, Kulturdirektoratet og Ingrid Langgårds stiftelse.